B1n2 SoS

Lösningsförslag

För att göra en frekvenstabell och ett stapeldiagram som visar antalet familjer med 0, 1, 2 respektive 3 barn, börjar vi med att sammanställa informationen från datan:

– 0 barn: 2 familjer (April, Juni)
– 1 barn: 6 familjer (Januari, Februari, Mars, Maj, Juni)
– 2 barn: 5 familjer (Januari, Februari, Maj, Juni)
– 3 barn: 7 familjer (Februari, Mars, Maj, Juni)

Nu kan vi presentera denna information i en frekvenstabell:

För att visualisera denna information i ett stapeldiagram, skulle varje stapel representera antalet familjer och varje stapel skulle vara märkt med antalet barn (0, 1, 2, 3). Höjden på varje stapel skulle motsvara antalet familjer för varje kategori. Här är en beskrivning av hur man skulle skapa stapeldiagrammet baserat på frekvenstabellen:

1. Rita upp axlarna: Den vertikala axeln (y-axeln) representerar antalet familjer och den horisontella axeln (x-axeln) representerar de olika kategorierna av antalet barn (0, 1, 2, 3).
2. Märk axlarna: Märk y-axeln med lämpliga värden för antalet familjer och x-axeln med kategorierna av antalet barn.
3. Rita staplarna: För varje kategori (0, 1, 2, 3 barn), rita en stapel som motsvarar antalet familjer i den kategorin. Till exempel skulle stapeln för 3 barn vara högst med 8 familjer.
4. Titel och etiketter: Lägg till en titel som beskriver vad diagrammet visar, till exempel ”Antal familjer efter antal barn”. Märk också axlarna med ”Antal Barn” för x-axeln och ”Antal Familjer” för y-axeln.

Övningsuppgift

Gör ett stapeldiagram:
I en skola genomfördes en undersökning om antalet glassar barnen ätit under helgen. Varje siffra motsvaran en elev och hur många glassar den har ätit.

Facit Stapeldiagram

Lektion innehåll
Rulla till toppen