a) Gör en värdetabell för P, för värdena x = 3, 2, 1, 0 och -1
För att göra detta, ersätter vi x med varje givet värde i funktionen och beräknar motsvarande y-värde.
x
y
3
5
2
2
1
-1
0
-4
-1
-7
b: Rita en graf för P i ett koordinatsystem.
Vi använder värdetabellen för att markera punkterna i ett koordinatsystem och drar en linje genom dem för att representera funktionen.
c: Vad är funktionens k-värde och hur ser man det på grafen?
K-värdet, även känd som lutningsvärdet eller koefficienten framför x i funktionen, är 3 i detta fall.
På grafen representerar k-värdet lutningen av grafen. En lutning på 3 betyder att för varje steg linjen rör sig längs x-axeln, rör den sig tre steg uppåt längs y-axeln.
d: Vad är funktionens m-värde och hur ser man det på grafen?
M-värdet, även känd som y-axelns skärningspunkt, är -4 i detta fall.
På grafen är detta det värde där linjen skär y-axeln.
e: Motivera om P är växande eller avtagande.
Eftersom k-värdet är positivt (3), är linjen växande. Detta innebär att när x-värdena ökar, ökar också y-värdena.
Övningsuppgifter
En linje Q beskrivs med funktionen y=−2x+5.
a) Gör en värdetabell för Q, för värdena x = −2; −1; 0; 1 och 2
b) Rita en graf för Q i ett koordinatsystem.
Facit för grafen
c) Vad är funktionens k-värde och hur ser man det på grafen?
d) Vad är funktionens m-värde och hur ser man det på grafen?
Vi använder kakor (cookies) för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats antar vi att du är nöjd med det.OkPrivacy policy