Variabler
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer
Funktioner och räta linjens ekvation
användning av variabler
uttryck, formler och ekvationer
ekvationslösning

b3n3 alg

a, b, c

d, e

Lösningsförslag

a) Gör en värdetabell för P, för värdena x = 3, 2, 1, 0 och -1

  • För att göra detta, ersätter vi med varje givet värde i funktionen och beräknar motsvarande -värde.
xy
35
22
1-1
0-4
-1-7

b: Rita en graf för P i ett koordinatsystem.

  • Vi använder värdetabellen för att markera punkterna i ett koordinatsystem och drar en linje genom dem för att representera funktionen.

c: Vad är funktionens k-värde och hur ser man det på grafen?

  • K-värdet, även känd som lutningsvärdet eller koefficienten framför i funktionen, är 3 i detta fall.
  • På grafen representerar k-värdet lutningen av grafen. En lutning på 3 betyder att för varje steg linjen rör sig längs x-axeln, rör den sig tre steg uppåt längs y-axeln.

d: Vad är funktionens m-värde och hur ser man det på grafen?

  • M-värdet, även känd som y-axelns skärningspunkt, är -4 i detta fall.
  • På grafen är detta det värde där linjen skär y-axeln.

e: Motivera om P är växande eller avtagande.

  • Eftersom k-värdet är positivt (3), är linjen växande. Detta innebär att när x-värdena ökar, ökar också y-värdena. 

Övningsuppgifter

En linje Q beskrivs med funktionen y=−2x+5.

a) Gör en värdetabell för Q, för värdena x = −2; −1; 0; 1 och 2


b) Rita en graf för Q i ett koordinatsystem.

Facit för grafen

c) Vad är funktionens k-värde och hur ser man det på grafen?

d) Vad är funktionens m-värde och hur ser man det på grafen?


e) Motivera om Q är växande eller avtagande.

Lektion innehåll
Rulla till toppen