Variabler
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer
Funktioner och räta linjens ekvation
användning av variabler
uttryck, formler och ekvationer
ekvationslösning

b1n2 alg

Lösningsförslag

För att skriva matematiska uttryck som beskriver dessa situationer använder vi oss av symboler för likhet och olikhet. Ett tips är att tänka på ”olikhetssymbolen” som en krokodilmun. Krokodilen vill alltid äta så mycket som möjligt och är därför alltid riktad mot det större talet.

a: ”Ett tal x är mindre än tre.”

Detta kan skrivas som en olikhet. När vi säger att något är ”mindre än” använder vi symbolen ”<”. Så uttrycket blir:
\[ x < 3 \]

Detta läses som ”x är mindre än 3”. Det betyder att värdet av x är något tal som är mindre än 3, men det kan vara vilket tal som helst så länge det är mindre än 3, som 2, 0, -5, och så vidare.

b: ”Två mindre än ett tal y är åtta.”

För att uttrycka detta använder vi en likhet, eftersom vi har ett specifikt värde (åtta) som tal y är relaterat till. När vi säger ”två mindre än ett tal y”, betyder det att vi subtraherar 2 från y. Så uttrycket blir:
\[ y – 2 = 8 \]

Detta läses som ”y minus två är lika med åtta”. För att hitta vilket värde y har, kan vi lösa ekvationen. Om vi lägger till 2 på båda sidor av ekvationen får vi:
\[ y = 8 + 2 \]
\[ y = 10 \]

Så, y måste vara 10 för att ”två mindre än y” ska vara lika med 8.

 

 

Övningsuppgifter

Lektion innehåll
Rulla till toppen