B-Delen. Blandad Matematik
B-delen av de nationella proven i matematik för årskurs 9 fokuserar på grundläggande matematiska färdigheter och kunskaper. Denna del av provet är avsedd att testa elevernas förmåga att lösa matematiska problem utan användning av hjälpmedel som miniräknare eller formelblad. Här är en sammanfattning av vad B-delens struktur och vad den typiskt sett handlar om för matematik:
Vad handlar B-delen om?
– Grundläggande Aritmetik: Frågorna omfattar grundläggande operationer som addition, subtraktion, multiplikation och division, ofta med hela tal, bråktal och decimaltal.
– Geometri: Eleverna kan förväntas identifiera och använda geometriska former och deras egenskaper, beräkna omkrets, area och i vissa fall enklare volymberäkningar.
– Algebraiska Uttryck: Ibland förekommer det frågor där eleverna behöver förenkla eller lösa enklare algebraiska uttryck eller ekvationer.
– Proportionalitet och Procent: Problemlösning som involverar förhållanden, proportioner, och procenträkning för att exempelvis lösa uppgifter relaterade till rabatter, moms eller blandningsproblem.
– Sannolikhet och Statistik: Grundläggande frågor kring sannolikhet samt tolkning av enkel statistisk data kan inkluderas.
Hur går B-delen till?
– Instruktioner: Eleverna får tydliga instruktioner om hur de ska genomföra uppgifterna, vilket inkluderar att lösa problemen utan hjälpmedel som miniräknare och att svara direkt i provhäftet.
– Frågeformat: Frågorna presenteras i en blandning av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor där eleverna behöver skriva fullständiga lösningar och ibland förklara sitt tänkande.
– Poängsättning: Varje uppgift är ofta värderad med en till flera poäng. Detaljerade lösningar och korrekta resonemang kan vara avgörande för att få full poäng.
– Tidsram: Eleverna ges en rekommenderad tidsram för att slutföra B-delen, vilket uppmuntrar till effektiv tidsanvändning och förmågan att snabbt avgöra hur man närmar sig varje problem.
Hur kan jag förberada mig för B-delen
– Öva utan Hjälpmedel: Eftersom delen genomförs utan hjälpmedel, är det viktigt att eleverna övar på att lösa matematiska problem manuellt.
– Förstå Grundläggande Koncept: Eleverna bör ha en god förståelse av grundläggande matematiska koncept och förmågan att tillämpa dessa i olika sammanhang.
– Tidshantering: Att öva på att lösa problem under tidspress kan hjälpa eleverna att utveckla strategier för effektiv tidshantering under provet.
Träningsuppgifter
Kom ihåg att du inte får använda miniräknare på den här delen av provet.
Aritmetik
Grundläggande beräkningar / Operationer med bråk och decimaler / Uppskattningar och avrundningar
Bråk och Procent
Förenkling / Addera & Subtrahera Bråk / Multiplikation och Division / Beräkna Procent / Bråk till Procent
Geometri
Area och omkrets av polygoner / Volym av 3D-former / Geometriska figurer
Algebra
Linjära ekvationer / Förenkling / Ordproblem
Statistik & Sannolikhet
Beräkna sannolikheter / Tolka data / Statistiska mått
Mått & Mätning
Enhetsomvandling / Avläsa skalor / Hastigheter och priser